wish me together till the end

wish me together till the end
peace but kucarkacir!!

Tuesday, April 5

Drive Safely.


Fuhh! Fuhh! Morning Sharon! Morning Alex! Aku terpaksa buat2 berlari masuk office sebab datang kerja lambat. Sebabnya nak tunjuk effort yang aku rushing and kononnya baru hari ni datang lambat padahal harihari aku datang kerja lambat. HEHE! Apakan daya, setiap hari aku terpaksa berperang untuk membuka mata yang sangat lar liat. :P



Pagi pagi lagi sampai office aku telah dikejutkan dengan berita, anak kepada salah seorang collaegue di office ni mengalami kemalangan di Manila, Phillippine. Dan aku sangat terkejut bila bertanyakan umur dia, baru 5 tahun weyyhhh.. Dan collaugue aku tu pagipagi tadi dah gelak balik sana. Kesiannnn! Budak kecik tu kena langgar dengan motor. Mesti sakit kan? Aku tak dapat nak bayangkan betapa sakitnya nak tahan sakit lukaluka bengkak semua. uhhh! Seram!



Setiap hari Anep akan ingatkan aku untuk hati-hati. Jangan bawak motor laju2 macam keling pariya. Dan dia berpesan sekiranya berlaku apa2 kat aku time pagi2 macam tu dia akan mengamuk macam orang gila.. Ok aku bayangkan.. hmmmm...................... Setiap hari aku akan set dalam mind aku untuk berhati2 di jalan raya. Aku sendiri sebenarnya takot nak ride motor waktu pagi. Jalan aku selalu guna terlalu sesak. Mungkin tu jalan utama diorang untuk pergi kerja. Takpa! Biarkan...




Tengah aku bawak motor, tibatiba pulak aku terpikir yang bukan2.



Contoh lar situasi dia aku on the way nak pergi kerja ni....


Pergi kerja harus lar cantek2. Muka gembira relax je even bangun lambat. Tengah seronok bawak motor ni tak laju dan jugak tak lambat tapi taklah macam orang tengah cari rumah sewa. Kalau aku jumpa orang drive/ride kereta/motor macam nak cari rumah sewa for sure lar kena maki. syiaalll! faaahaakkk!! Ok sambung cerita tengah seronok nyanyi2 atas motor.. kat trafic light kononnya nak masuk susur kiri lar kan... mungkin salah aku mungkin salah orang lain.. tu tak pasti.. tibatiba je kena himpit dengan kereta.. Aku pon mesti lar eh! eh! hati dah takot dah nasib baek sipi sipi je.. ok! Agak malu di situ..



Ok aku teruskan perjalanan dengan agak cermatcermat cuai.. Tibatiba dengan tanpa disedari ada Mat motor di belakang yang jauhnya dia dengan aku mungkin 200 meter. Mungkin dia bekerja sebagai pelayan di Mc'D sebab pakai baju yang aku agak familiar, yang mungkin pada waktu malam menghabiskan masa sebagai Matrempit (Part time). Secara tibatiba dia memecut dan 'celok' kereta-kereta yang ada di situ. Mungkin nak tunjuk hebat atau mungkin dia sama macam aku (datang lambat tapi aku steady je tak pecut pon) atau mungkin dia sakit perut nak 'erk erk'..



Langit tak selalunya cerah. Disebabkan step dia yang tak terlalu bagos dalam aksi 'celok mencelok' ni, handle motor dia telah terlanggar side mirror kereta dan motor dia betol2 tepi motor aku. Kereta tersebut konon nak mengelak tapi tak tengok side mirror yang ada lori besar kat sebelah kanan. Dak berlaku lah kemalangan..



Dan akhirnya aku rebah ke jalan dan terseret sejauh 400 meter. Banyak darah kat jalan. Jalan jadi kucar kacir. Ramai orang berhenti tengok apa dah berlaku. Tidak sampai 10 minit bunyi nii nooo! nii nooo! Bunyi ambulans datang..



Ehh.. cerita ni aku sendiri reka dan imagine tapi aku sendiri tak tau apa yang akan berlaku seterus nya.. hehe!



Kemalangan berlaku di mana saja. Kita sendiri tak pasti. Even kita hati-hati dan orang lain tak hati-hati pon kita yang kena. Sebabnya aku adalah penunggang motorsikal. Hanya bergantung pada 2 tayar. Lebih selamat sekiranya ada kereta. Dan kepada yang ada kereta mereka adalah sangat2 beruntung. Tapi kena ingat jugak kemalangan bukan saja pada motor, tapi semua jenis kenderaan..



Pesanan kepada semua Pengguna jalanraya (termasuk aku) :

1. Jangan terlalu obses pada jalanraya.

2. Jangan terlalu berkuasa di jalanraya.

3. Jangan terlalu ikotkan perasaan, tak kira lar marah ke happy ke..


Kalau kita semua ikot peraturan jalanraya yang kerajaan dah tetapkan, mungkin kemalangan jalanraya dapat dielakkan.



No comments:

Post a Comment